2010-07-18
 10:49:18

Förlossningen!

Nu ligger lillen här i barnvagnsinsatsen i v-rummet :) Christer ligger och sover och jag tänkte ta mig något att äta!

Jag är så lycklig över det jag har! Det kan inte bli bättre. förutom sömnen då kanske. :P

Ont i ryggen och armar av allt bärande på Melwin :P men det får jag stå ut med. Han förbrukar ca 500 bodys på en dag och ca 50 tusen blöjjor :P

Mamma och Pappa var nyss här och tittade lite på honom :P De skulle bege sig till tjörn nu. Härligt det!

Nu ska jag nog se om jag kan sumera förlossningen och vistelsen i ett inte alltför långt blogginlägg så alla nyfikna kan läsa :)



Det började med att jag hade sådana hämska värkar så jag vaknade flera ggr per natt... Tisdagen den 29/6 ringde jag till BB och de sa till mig att ta 2 alvedon innan jag skulle sova.. Det funkade hela två nätter utan värk :)

Slemproppen gick för mig onsdagen den 30/6 och det var orangerosarött (persiko färg). Då fattade jag nog att det var på g inom 3 veckor kanske.

Natten från Torsdagen till Fredagen hjälpte inte alvedonen och jag hade börjat få regelbundna värkar med 2-2,5h mellanrum.. Natten från fredag till lördag var det 1 timme mellan mina värkar..

På lördagskvällen var vi på Åsabadet och badade och grillade :) jag badade inte då för jag hade så jävla ont i magen :/:P jag rörde mig knappt alls haha :P jag hade städat och tvättat heeela dagen då för christer hade vart i mantorp :)

Natten från lördag (3/7) till söndag (4/7) var hämsk!!!
Jag sov i stort sätt ingenting... Jag hade värkar med 30-40min mellanrum och vid 5 tiden började jag få en värk sen 30 min senare en till värk sen 5 min senare ännu en värk och 30 min senare en värk och 5 min efter det ytterligare en värk och så höll det på till lunchtid då vi skulle åka och äta lunch hos Christers föräldrar vilket jag inte såg fram emot så värst mycket då det gjorde så förbannat ont :P

Då var det 20 min mellan värkarna men jag hade alltid 2 värkar varje gång med 5 min mellanrum.

När vi kom hem så bad jag Christer klocka mina värkar och då hade jag 4 värkar efter varandra med ca 4 min mellanrum.

jag la mig på sängen och tyckte synd om mig själv och några tårar kom det... :'(

Christer bad mig ringa till förlossningen för att höra med dem men jag hade ringt så många ggr de senaste dagarna så jag vågade inte ringa. Trodde de skulle tro jag var hypokondriker eller ngt och var dunder säker på att de bara skulle säga att jag skulle ta två alvedon och vila!

Efter att Christer tjatat lite på mig ringde jag och de sa att jag skulle komma in och kolla till det.

Vi trodde ju absolut inte att det var dags då så vi tänkte ju inte ta med den halvfärdigpackade förlossningsväskan. men gjorde det iaf för säkerhetsskull.

Vid 16.00 tiden när vi kom in så kom jag på att jag glömt plånboken med patientbricka, legitimation och pappret med vilken blodgrupp jag har... typiskt mig :P
Christer fick åka hem och hämta den medans jag väntade på doktor och undersöktes...

Då visade det sig att jag var 4cm öppen O_o ?

Det väntade jag mig inte riktigt.. jag fick förflytta mig till förlossningssal 8 och då kom Christer tillbaka och han blev lika chockad han av beskedet om att våran prins skulle komma då :P

Då skulle jag göra ett EKG och det mäter mina värkar/sammandragningar och bebisens hjärtljud och jag skulle trycka på en knapp när jag känner honom röra på sig/sparka..
Det fick jag sitta med i ca 1 timma för att lille plutten inte ville vakna :P han gjorde inte en rörelse så barnmorskan fick putta på honom men de hjälpte inte heller så vi fick helt enkelt vänta på att han vaknade :P

Efter ett tag blev värkarna för intensiva så jag fick lustgas då vilket underlättade lite i alla fall :)

Jag ville sitta i min älsklings knä men det tillät han mig inte göra för han var lite skrajj att vattnet skulle gå då ;P haha

Jag hade bestämt mig för att bara ha lustgas men jag ville inte gräva min egen grav så jag frågade lite snyggt när man skulle beställa epidural får att hinna få den innan det var försent om man skulle vilja ändra sig :P
Då sa hon att det skulle jag göra nu om jag skulle vilja hinna få det innan melwin skulle ut :P

Då sa jag att jag ville ha det. ja menar man kan ju faktiskt ändra sig sedan om man skulle vilja. de är ju inte så att de tvingar mig att ta det sen om jag skulle ändrat mig :P de hade ju säkert blivit sura men de skulle ju inte tvinga mig :P

kl 21.45 var jag öppen 8-9cm och då kom min räddare i nöden! Då kom narkosläkaren för att ge mig min spruta vilket jag hurrade för. Var desperat vid det tillfället... Såååå ooooont!

Bedövningen gjorde fett ont men själva sprutan kännde man inte :P jag lutade mig på christer ifall att jag skulle hoppa till..

tur jag var stilla för inte visste jag att man kunde bli förlamad av skiten :O!!! och jag visste inte heller att det skulle in en spruta som var lika lång och tjock som en flaggstång i ryggen på mig :O ??

Det tog några värkar innan sprutan hjälpte men fy satan vilken befrielse det var att få den :P
Jag kunde ligga ca 30 min och bara götta mig utan att ens känna värkarna :D hahaha ojojoj. de var gött :)

De tog vattet kl 22.23 och det va då det började trycka på så in i :O Jag kunde inte kontrollera min kropp. Den tryckte liksom på av sig själv.

ca kl 23.30 så började jag krysta. Men det kom ingen Melwin den 4 juli... Han var tvungen att vänta tills 00.07 då kom han :) den 5/7 2010 :D min älskade plutt <3

Allvarligt talat så trodde jag ett tag att jag skulle döööö :O Jag ville inte ta i så jag skulle spricka men sen gav jag upp för ja tyckte det gick för långsamt så ja tog i för kung och fosterland!

Så rätt som det var kom det ut en liten pojk därnere :P fast ska jag vara ärlig så märkte jag inte att han kom för det gjorde så ont och han skrek ju inte... Men Christer meddelade mig att han var ute :P och då la dem honom på mitt bröst och där fick han ligga medans de torkade av honom i ca 2-3 min sedan gick dem iväg med honom in te neonatal för att undersöka honom eller ngt.. Christer följde med honom medans jag skulle få ut moderkakan som kom på 3 krystningar.

Då trodde ju jag att det skulle vara över... men nej... barnmorskan fick ju panik för att jag inte kunde sluta blöda så hon tryckte ju upp hela handen i muttan på mig för att hitta var det kom ifån och jag skrek och grät att hon skulle sluta för det gjorde förbannat ont...
Men hon slutade inte!!!! Fy va arg jag var!!! Då kom en läkare för att se efter för tantfan inte kunde stoppa blödningen...
Han gillade jag för han var lite mer försiktig och körde inte in hela näven utan tog det försikting och lungt. han brusade inte upp så som tanten gjorde :)

tillslut fick de stopp på blödningen och jag hade 4 dropp påsar i mig samtidigt :P Precis efter förlossningen och allt så var jag så förbannat pissnödig så ja var tvungen att upp och stå direkt efter :P SATAN va det gjorde ont och sveeed!!!
Christer var borta i en hel timma efter allt... :( Men när han kom tillbaka fick ja hålla om min son igen :) efter 30 min tog de honom igen och la honom inne på neonatalavdelningen då han kom 4 veckor och 4 dagar förtidigt (35+3) Efter att jag tappade så mycket blod så frös jag något enormt och fick ligga under 1000 filtar för att hålla värmen..

Vi fick vi macka cider och te efter att de tog min son och sen flyttade de oss till rum 1 där vi skulle få sova resten av natten. Vid 03.30 tiden så blev jag lite bättre och bestämde mig då för att ta en dusch vilket jag trodde skulle vara skönt. Ajajaj fyfyfy va ont det gjorde :(

Helt mörbultad, slapp och svullen :( Efter det var jag tvungen att se Christers och mitt mästerverk :D :)
Han låg på mitt bröst i en fåtölj i 2 timmar innan en sköterska körde iväg mig te min säng för jag somnade me honom famnen :P Åh den känslan var obeskrivlig. Man gråter så fort man tänker på att den lilla prinsen har kommit ut från mig? Det är jag som är hans mamma? Det känns helt otroligt!! Helt underbart!

Älskar honom så mycket så jag skulle dö för honom!

Det hära var bara första natten och jag skriver la nån dag framöver om hur det var att bo alla andra 11 dagar på det stället. Pusshej <3



anki

s¨söt han är :)

ska verkligen bli roligt att träffa er.:)



PUBLICERAT: 2010-07-18, 13:16:00 | URL: http://mammamumin.blogg.se/
EMELIE

jag kan komma och bära honom så du kan få vila dina armar :) <3


anki

va fint det blev:):)



PUBLICERAT: 2010-07-26, 14:41:46 | URL: http://mammamumin.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: